« هفته کتاب و کتابخوانی مبارک | نشست پژوهشی با موضوع راهکارهای ارتقای روحیه جهادی » |
نشست پژوهشی با عنوان عیدالزهراء و وحدت اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سعید آقایی در نرم افزار ایتا گروه نشست های مجازی مدرسه علمیه کوثر برگزار شد. عاطفه دهقانی معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر ابرکوه ضمن بیان این خبر افزود: در شرایط حساس کنونی که دشمن همه تلاش خود را برای تفرقهافکنی و ایجاد دوقطبی شیعه سنی انجام میدهد، برگزاری جشنهایی خرافی موسوم به عیدالزهراء یا عمرکشون قطعا آب در آسیاب دشمن ریختن است و ما به عنوان مرکزی که یکی از وظایفش خرافهزدایی از باورها و اعمال جامعه است این نشست را ترتیب داده تا به صورت علمی روایات این روز یعنی نهم ربیع الاول را بررسی کنیم. حجت الاسلام آقایی گفت: نهم ربیعالاول آغاز ولایت امام زمان «عج» و روز مرگ عمربنسعد بدست مختار ثقفی است و اینکه این روز، روز مرگ عمربن خطاب خلیفه دوم به دست ابولؤلؤ است، خطایی بیش نیست. منابع اصیل و معتبر شیعه و سنی 26 ذیالحجه سال 26 هجری را روز قتل خلیفه دوم میدانند که این منابع بسیار زیاد هستند مانند مروج الذهب، تاریخ کبیر بخاری، اخبارالطوال دینوری، المصنف ابنابیشبیه کوفی، معارف ابن قتیبه، موطع مالکبن انس، الآحاد و المثانی ضحاک و… و منابعی مثل کتاب زادالمعاد علامه مجلسی و صفویه در عرصه دین و فرهنگ و سیاست نوشته رسول جعفریان نشان میدهد که نهم ربیع روز مرگ عمربنسعد بدست مختار ثقفی است که بعدها به خاطر تشابه اسمی برای دستهای از شیعیان امر مشتبه شد و نهم ربیع را روز مرگ خلیفه دوم دانستند. وی افزود: عیدالزهراء یک خرافه وحدتشکن است و به هیچ وجه یک عید اسلامی نیست و وقتی ما بازتاب این چنین مراسمهایی را در نظر میگیریم جز ضرر و خسارت به وحدت اسلامی هیچ ثمرهای نداشته است. ریشه این جشن در تشیع انگلیسی است، آنها عدهای را اجیر میکنند تا اختلافات را دامن بزنند برای نمونه یاسرالحبیب که داماد یکی از سردمداران تشیع انگلیسی است روز وفات عایشه مجلسی گرفت که در آن به مقدسات اهل تسنن توهین کردند و اهل تسنن ناراحت شده و مقدمات شروع جنگ بین شیعه و سنی در حال شکلگیری بود که رهبری فتوای حرمت به مقدسات اهل سنت را دادند و این فتوا مانند آبی روی آتش بود که فتنهها را خواباند. استاد حوزه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ما شیعهایم و ما شیعیان ابناء الدلیل هستیم، دلایل نقلی اعم از آیه 108 سوره مبارکه انعام (وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ) و روایاتی که در این باب وجود دارد (به پیامبر اکرم (ص) خبر دادند که فردی علنا به دشمنان شما توهین میکند. ایشان فرمودند: خدا او را لعنت کند که اسباب زحمت ما و شیعیان ما را فراهم میکند) نشان میدهد که ما اجازه توهین به اهل سنت و برپایی چنین جلساتی را نداریم و حتی اگر دلایل نقلی هم نداشتیم عقلانیت به ما میگفت که حرفی نزن که عدهای به مشقت بیفتند.
فرم در حال بارگذاری ...