« بروشور با عنوان فلسطین و قدس شریف از دیدگاه امام خمینیگزارش کرسی آزاد اندیشی با موضوع تقابل علم و دین در مسئله کرونا آری یا نه »

نشست پژوهشی با موضوع پاسخ به شبهات و مسائل فقهی بورس به صورت مجازی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد موحدی کارشناس مسائل مذهبی در در نرم افزار ایتا برگزار شد.
عاطفه دهقانی معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر ابرکوه ضمن بیان این خبر افزود: به دلیل رونق بازار بورس در چند ماه اخیر و ورود جمعیت زیادی از مردم به این بازار، سوالات شرعی بسیاری در این باره برای مردم پیش آمد و طلاب مرجع پاسخگویی به این سوالات بودند، لذا برپایی چنین جلساتی برای طلاب ضرورت داشت.
دهقانی افزود: حجت الاسلام موحدی در ابتدای بحث چند نکته درباره نگاه اسلام به مباحث اقتصادی مطرح کردند، اینکه اهل بیت هیچ‌گاه دنبال قیمت گذاری نبودند و اجازه می‌دادند عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند و بهترین نوع قیمت گذاری آن نوعی است که بازار تعیین کننده قیمت‌ها باشد، همچنین اسلام نگاه تسخیری را که عده ای بالاتر از عده دیگر باشند را اجمالا تایید کرده است.
حجت الاسلام موحدی در ادامه به سوالات شرعی مطرح شده در مسئله بورس پاسخ داده و بیان کردند که اصل معامله در بورس صحیح است و هیچ اشکال فقهی ندارد، همچنین سپردن معاملات به کارگزاری‌ها در صورتی که بدانیم طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و بورس عمل می‌کنند صحیح است و به سود حاصل از معاملات بورسی خمس تعلق می‌گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از اخبار رانتی در معاملات بورس باعث حرام شدن سود حاصل از آن می‌شود، پاسخ دادند: اگر افراد حقوقی چنین اخباری را منتشر کنند کارشان حرام است و کسانی که از این اخبار رانتی استفاده می‌کنند، خرید و فروششان شرعا حرام و ضمان آور است. همچنین اگر کسی بخواهد در بازار جهانی وارد شود باید بداند که که فقط سهامی را می‌توان خرید که مطمئن باشیم درآمد حرام ندارد.
ایشان در پاسخ به این سوال که شرکت های اسمی که در بورس سهامشان خرید و فروش می‌شود اما مابه‌ازای خارجی ندارند مثلا فقط زمین هستند خرید و فروش سهامشان چه حکمی دارد، بیان کردند: از لحاظ قانونی در بورس نظارت زیاد است و شرکت‌ها به راحتی نمی‌توانند سهامشان را عرضه کنند حال اگر یقین دارید که این شرکت‌ها قوانین را دور زده‌‌اند و از طریق سفته بازی و کارهای غیرقانونی فعالیت می‌کنند نباید سهام آن‌ها را بخرید البته باید به این نکته توجه کرد که گاهی شرکت تولیدش را عرضه نمی‌کند بلکه سود حاصل از زمینش را عرضه می‌کند و ممکن است که به خاطر نوسانات ارز و امور دیگر ارزش زمین زیاد شده باشد و این از باب این هست که دارایی راکد هم رشد می‌کند و اشکال شرعی ندارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه رونق سرمایه گذاری در بورس باعث شده فرهنگ قرض الحسنه تقلیل پیدا کند که مردم به طمع سود بیشتر کمتر به فقرا قرض داده‌اند و امیدواریم که این فرهنگ اصلاح شود.


موضوعات: بدون موضوع
   دوشنبه 12 آبان 1399


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو
Random photo
عکس‌نوشته‌های تولیده شده به مناسبت هفته پژوهش